loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 7
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 زمان : 14:49

در کناره شمال شرقي تیم فرهنگی تاریخی نیاوران تشریفات ترحیم مشهد ساختمان کاخ نياوران با مساحتي نزدیک به 9000 مترمربع در دو طبقه و يک نيم طبقه تاسیس گردیده است.
عمليات تاسیس اين سازه در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحي ايراني شروع گرديد و با وقفه اي که در ایجاد کرد آن پيش آمد در سال 1346 به اتمام رسيد و در سال 1347 آیتم منفعت برداري قرار گرفت.
ساختمان کاخ نياوران آغاز تحت عنوان محلي براي پذيرايي ميهمانان خارجي در حیث گرفته گردیده بود البته در هنگام تشکیل داد به محل سکونت محمدرضا پهلوي و خانواده اش تخصیص يافت. معمار کاخ نیاوران محسن فروغي سیاست‌مدار و معمار اهل ایران میباشد که بوسیله کمپانی فرمانفرمائيان پیاده سازی کاخ را به مرحله جاری ساختن درآمده میباشد.
طرح چهار ضلعي کاخ نياوران و فضاسازي معماري داخلي آن الهام گرفته از معماری ايرانی با منفعت گيري از فناوری امروزی میباشد.
تزئينات آن نيز تلفيقي از هنر پيش از اسلام و بعداز اسلام میباشد که گچبري به وسیله مدرس عبداللهي، آينه کاري به وسیله معلم علي اصغر و کاشي کاري نماي خارجي به وسیله معلم ابراهيم کاظم پور و ايليا انجام یافته میباشد.
کف سازه از فرآورده سنگ سياه و سقف آن از کالا آلومينيوم میباشد که از اواسط گشوده مي گردد. دکوراسيون و مبلمان داخلي کاخ نياوران به وسیله يک تیم فرانسوي طراحي و اعمال شد‌ه‌است..
از ويژگي هاي عمدة اين سازه تزئينات و نماي آجري به عمل رفته در سرتاسر نماي بيروني آن میباشد. آجرها از نوع منقوش قالبي با طرح هاي متنوع به رنگ نخودي میباشد.
ورودي بنای کاخ نياوران در ضلع جنوبي قراردارد که به وسيله چندين پله از کنار آبگینه بيضي صورت پوشيده از کاشي، به کوشک منتهي مي گردد.
عمارت احمدشاهي در دورة پهلوي دوم تجدید بنا و الحاقات جديدي در آن شکل گرفت و مبلمان داخلي آن تماما عوض شد تا تحت عنوان دفتر کار و سکونت رضا پهلوي گزینه به کارگیری قرار گيرد.
معماری کاخ نیاوران که برای سال‌ها محل معاش محمدرضا فرمانروا پهلوی و خانواده وی بود، به سیرتکامل‌ای میباشد که ساختاری چهار ضلعی داراست و از دو طبقه بدون نقص و یک نیم‌طبقه ساخته شده میباشد.
معماری این سازه اهل ایران به یاور استعمال از تکنیک‌های امروزی میباشد.
قبل از ورود، هنگامی از خارج نگاهی به معماری کاخ می‌اندازیم، ردیف‌های بلند و سپید رنگی را میبینیم که بالا رفته‌اند و خلال نگهداری استقامت سازه، جلال و شکوه این بنا پهناور را یادآور میگردند.
ردیف‌ها با عبور از کنار بالکن‌هایی که در طبقه دوم قرار دارا‌هستند ذیل سقف کاخ به نقطه نهایی می‌رسند. بالکن‌ها هرمورد اختصاصی اتاق خاصی بوده و با ایستادن در‌این بالکن‌ها می‌اقتدار شاهد چشم انداز زیبایی از گلشن ۹هزار متری بود.
این کاخ نیز همچون دیگر کاخ‌ های خانواده سلطنتی زیبایی‌های خیره‌کننده منحصر خویش را دارااست البته دیدنی میباشد بدانید که معماری این کاخ یک تفاوت اساسی با دیگر کاخ‌ های شبیه‌اش دارااست که‌این تفاوت در سقف آن ظواهر گردیده است.
به گفته نائب رئیس فنی و اجرایی دسته فرهنگی تاریخی نیاوران، این سقف که به طور همزمان با تولید معماری کاخ اساسی تشکیل‌شده، برای آرم دادن افق بوده میباشد و در واقع به صورت یک سرسرا در ورودی پیاده سازی و جاری ساختن گردیده‌است. ایوان همگی‌ی فضاها در قدیم دارنده هشتی بوده‌اند، گشوده شدن سقف کاخ نیز نشات از تلفیق سنت و مدرنیته درین بناست.‌
محسن فروغی تحت عنوان معمار کاخ نیاوران، پیشتاز استعمال از روشنایی طبیعی در معماری بود. بدین ترتیب با الهام از این مدل، در پیاده سازی کاخ سقف متحرک و بازشویی در لحاظ گرفت. که خلال زیبایی و تهویه هوای آن، در مواردی فروغ و روشنایی کاخ را نیز تأمین میکرد.

بازدید : 17
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 زمان : 13:18


کاخ خورشید در سال 1151 هجری قمری به فرمان تشریفات ترحیم مشهد نادرشاه جهت اقامت و بانک برای جواهرات و غنایم تاسیس شده است.

عمارت شمسی مرتبط با سال های آغازین به اقتدار وصال نادرشاه افشار میباشد و یکی زیباترین کاخ های کشور ایران میباشد. عملیات تشکیل داد عمارت در مجموع ارتفاع پادشاهی ادامه داشته و حتی تا واپسین سال های حیات نادرشاه یعنی سال 1160 هجری قمری در مشت ایجاد کرد بوده میباشد.

چون کتیبه ثلث بسیار زیبای«سوره نباء» که در نصیب بدور تا به دور فضای گنبد درج شده به همین تاریخ اشاره دارااست.

ایجاد کرد بنای عمارت در سال 1155 هجری قمری به امر کم فرمانروا استارت و در سال 1160 (موازی با 1126 هجری خورشیدی ) هم زمان با قتل نادرشاه متوقف شوید.

با استناد به معماری سنتی اهل ایران درون کاخ خورشید با دقت به متن ها قدیم و وسعت معماری و کتیبه جان دار (سوره مبارکه النبا) آرامگاه نادرشاه است.

بازدید : 18
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 زمان : 15:43


امامزاده عبدالله شوشتر در بالای تپه‌ای در جنوب تشریفات ترحیم مشهد شهر شوشتر جای دارد و دارنده دیده‌انداز بسیار زیبایی میباشد. ساختمان مهم آن از به روزگار سلجوقی و به سال ۶۲۹ هجری قمری نسبت می دهند. این مقبره محل دفن یکی‌از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) میباشد. بارگاه آن در طول ناصر الدین پاد شاه قاجار به و به سال ۱۲۲۸ شمسی به مدل اواخر عصر صفوی ساخته شد. گچ‌بریهای درون سازه به مدل قاجار میباشد. گنبد امامزاده عبدالله شوشتر به نحوه گنبدسازی حوزه‌، از نوع رک مضرس میباشد. طول تراس ورودی سازه خیر متر و عمق آن پنج متر میباشد.
آستان با شکوه امامزاده عبداللّه (علیه السلام) در جنوب شهر شوشتر خیابان طالقانی، بر فراز تپه ای واقع شد‌ه‌است و پیرامون آنرا گورستانی سابق فراگرفته میباشد که ورودی آن در نمای شمالی سازه جای دارد عبارت از سردر بلندی میباشد که در دوسوی آن دو مناره با تزیینات کاشی و نقش هندسی قرارگرفته میباشد بعداز تراس باگذشتن از یک درب چوبی که دارنده کتیبه «فعالیت غیب الله فی تاریخ سنه خمس وثلاثین بعدالالف ۱۰۳۵هـ.ق » میباشد به درون اتاقی که در قبال بقعه جای‌دارد وارد میشود سقف گنبدی صورت آن، بر روی قاعده چهار ضلعی که در صدر به هشت ضلعی تبدیل گردیده جای دارد تحت سقف با گچبری و نگارگری های گل و بوته و اسلیمی مرتبط با زمان قاجار زینت گردیده است بارگاه برنجی آن از شاهکارهای فرصت ناصرالدین پاد شاه قاجار و سال ۱۲۷۰ هـ.ق میباشد
توصیفات فرنگی سازه:
تارنما پلان سازه مساحتی نزدیک به ۴۰۰۰ متر دارااست و مساحت خویش سازه نزدیک به ……. در ظلع شرقی نمای فرنگی عمارت از شمال به جنوب ابتدا شالوده مکعبی صورت ردیف مناره میباشد که به طور محور مکعبی صورت از قطعات سنگ منزه تراش تاسیس شده است بعداز آن یک کثیرالاظلاع شش ظلعی میباشد که شالوده دیگر ردیف میباشد و بر مکعب نخستین قراردارد و بعداز آن نیم دایره ای میباشد که بر آن ردیف مدور جرز جای دارد و تمامی از سنگ تمیز تراش ایجاد شده است و بر روی بعضی از آنان کتیبه هایی حجاری شد‌ه‌است . این بنای سنگی با انحنای به عمق ۲۰/۳ متر به یک دهانه طاق رومی ر ظلع شرقی می‌رسد بدنه داخلی تاق به دنباله قطعات سنگی ردیف کناری و بخش شمالی آن با سنگ منزه تراش تزیین گردیده است طول تاق به حدود ۶ متر می رسد.
در ظلع شرقی سازه پس ازبالا رفتن از ۹ پله به پله های مهم سازه که به بام ختم میگردد میرسیم پس از دو انحنا وشکست و به ارتفاع به طور تقریب ۳ متر که به عبارتی دیوار سازه می‌باشند به دیوار نسبتا حقیقت میرسیم درین دیوار؛ از باطن اتاق بارگاه مطهر پنجره ای فلزی و مشبک به خارج وجود داراست که بعد ها آن ۵/۱*۱متر می باشد
در ظلع جنوبی حرم تنها یک تراس کوتاه با پهنا ۴ متر وجود دارااست که با قطعات سنگ تراش و آجرساخته شد‌ه‌است در دو سوی این حیاط یک اتاق و یک تاق نما وجود دارااست.

بازدید : 42
شنبه 22 ارديبهشت 1403 زمان : 14:20

نقش رستم (Naqsh-e Rustam)
نقش رستم دستهٔ اهل ایران باستانی در استان عجم، جمهوری تشریفات ترحیم مشهد اسلامی ایران بنا شده در ۶ کیلومتری شمال پرسپولیس (تخت جمشید) میباشد. این شرکت در کوه حاجی آباد شمال مرودشت واقع گردیده است. نقش رستم در راءس جمهوری اسلامی ایران باستان و در شمال شرقی این حوزه‌، پایتخت باستانی کوروش کلان یعنی پاسارگاد جای‌دارد.

همینطور آرامگاه یک سری فرمانروا گرانقدر هخامنشی به عنوان مثال داریوش، خشایار فرمانروا، اردشیر نخستین و آرامگاه داریوش دوم به دیده می‌خورند. خلال این آرامگاه ها نقش های بسیار زیبای پررنگ ای از زمانه تاجگذاری اردشیر بابکان و همینطور موفقیت شاپور اولیه در جنگی علیه امپراطور حافظه موقت نیز مشاهده میشود. نقش رستم از بناهای آرامگاهی گرانبها کشور‌ایران میباشد.


در نقش رستم اثراتی از سه عصر عیلامی ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از به دنیا آمدن، هخامنشی ۶۰۰ تا ۳۳۰ پیش از تولد و زمانه ساسانی ۲۲۴ تا ۶۵۱ ولادت وجود دارااست. که صلابت معماری اهل ایران پیش از اسلام را نشانه میدهد.
بناها و نقش های جانور در دسته
به صورت کلی بناها و نقش های مو جود دسته مشمول نقش عصر عیلامی که سابق ترین نقش جان دار در نقش رستم میباشد. بناهای عصر هخامنشی دربرگیرنده کعبه زرتشت، آرامگاه هخامنشی، آرامگاه داریوش گرانقدر، سنگ‌ نبشته های آرامگاه داریوش تعالی، آرامگاه خشایار سلطان (ولیعهد و جانشین داریوش تبارک)، آرامگاه اردشیر یکم (نوه داریوش گران قدر و فرزند خشایارشاه) و آرامگاه داریوش دوم و اثر ها مرتبط با زمان ساسانی مشتمل بر اهورامزدا و اردشیربابکان، موفقیت شاپور بر امپراطوران روم، بهرام دوم و درباریان، سنگ نگاره برد بهرام دوم، آناهیتا و نرسی، پیکار هرمز دوم و نقش نصفه‌ کل آذرنرسه، جنگ شاپور دوم و کاغذ تراشیده بی‌ نقش میباشند. و نماد از صلابت و عمر هخامنشیان دارااست.

بازدید : 35
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 زمان : 11:16

امامزاده حسن الافطس از سایر جاذبه های تاریخی تشریفات ترحیم مشهد و توریسم شهرستان فراهان که عمر آن به قرن ۹ و ۱۰ و عصر اسلامی برمی شود و در حریم روستای اسفین این شهرستان قرار گرفته میباشد. مقبره امامزاده حسن الافطس در هفت کیلومتری شمال غرب فرمهین میباشد و به شاهزاده حسن افطس آوازه دارااست و در طی صفویه سازه شد‌ه‌است. بنای امامزاده حسن الافطس مشتمل بر حیاط ورودی، کف شکن، بقعه و نمازخانه و گنبد میباشد که در محوطه وسیعی واقع شد‌ه‌است. امامزاده حسن الافطس؛ فرزند امام سجاد (ع) میباشد و تاریخ شهید شدن او به سال ۱۴۶ هجری قمری می‌رسد.
مقبره امامزاده حسن الافطس دارنده گنبدی دوپوش بوده که نمای قالب بیرونی از کاشیهای نره رنگی و خطوط نوشته ای تشکیل یافته و تحت سقف گنبدخانه دارنده مقرنس کاری و تزئینات نگارگری است سقف تراس ورودی به ذیل گنبدخانه نیز دارنده مقرنس کاری بوده که تزئینات کاشی با رنگهای گوناگون آنرا تزئین داده میباشد .

اصل اتاق مرقد یک فضای هشت ضلعی میباشد که بر فراز آن، گنبد شلجمی بزرگی جای‌دارد که قطر آن حدود ۱۰ و طول آن بیش تر از ۱۰ متر میباشد. در پیشین بارگاه حرم چوبی و بر روی سکویی چهار گوش قرار داشته و امروزه بارگاه نو بر این حرم نصب گردیده است. بنای این حرم دارنده سه فضای به هم مرتبط میباشد که آغاز بایستی از فضای ورودی که مشتمل بر تراس و شبستان مستطیل صورت با سقف مسطح و بعداز آن به در ورودی بنای دیرین میرسد. بنای دیرین این سازه، از سطح شبستان ورودی ذیل‏خیس میباشد و حدود پنج پله شیوه داراست و در همسایه شبستان ورودی یک فضای مستطیل صورت دیگر نیز قراردارد که تحت عنوان نمازخانه از آن به کار گیری می‏ گردد. محور بنای سابق، از سنگ ،گل و آجر و خشت درست شده و معماری آن مرتبط با زمان ایلخانی و صفویه میباشد.

حاج محمدابراهیم اسفینی که نسل اندر نسل متولی امامزاده بوده اند اینگونه می‌گوید؛ «حاج محمدتقی و برادرش قنبرعلی این سازه را ساخته اند. وی مستقر نجف بوده و در خواب چشم بودند که امامزاده به وی فرمود؛ «منرا به نور و روشنایی برسانید» وی با آرم هایی که داشتند مرقد امامزاده حسن افطس(ع) را به ظهور می‌رساند.قبور فوت شده ها در نزدیکی محوطه امامزاده میباشد، بر روی سنگ قبرهای جانور در گورستان کنار امامزاده روستا، تاریخ ۱۱۰۰ ه. ق. درج شد‌ه‌است و علامت از عمر این امامزاده داراست. اساس بنای کهن امامزاه از سنگ، گل و آجر و خشت تاسیس شده است برای فرزندان این امامزاده بزرگوار در تفرش و هزاوه بقاع و بارگاهی در شان این امامزادگان سازه گردیده‌است ولی بابا این امامزادگان و نوه امام سجاد(ع) درین دیار غریب و نا آشنا میباشد.


آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) فرمهین
آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) بنا شده در حوزه‌ امامزاده ذلف آباد در مسافت ۵ کیلومتری شهر فرمهین قراردارد. سازه به گفتگوها همسایه این امامزاده از نوادگان امام کاظم(ع) میباشد، در اشعار درج شده بر روی بارگاه بقاع آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) شجره او چنین نقش بسته میباشد؛ احمد بن علی بن احمد و به امام کاظم(ع) نسبت داده شده میباشد. آستان مقدس امامزاده احمدبن علی(ع) در روز ها ماه میمون رمضان، محل بازگشت بخش اعظمی از مومنان شیعه برای زیارت و افطار میباشد.امامزاده سیداحمد(ع) فرزندامامزاده محمد(ع) بوده و نسب شریف او با پنج واسطه به امام کاظم(ع) منتهی میگردد. او به حوزه‌ عراق فارس سفر کرده و در تفرش ساکن گردیده و به دعوت همسایه ذلف آباد درین روستا سکونت کرده و نزدیک به سال ۴۱۵ هجری وفات یافت.

بازدید : 36
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 زمان : 14:54

طنبی
تیم نخستین که متشکل از اتاقی کشیده و مستطیلی تشریفات ترحیم مشهد یا این که گاه اتاقی مربعی ( و حتی گاهی اتاقی به هیبت های دیگر میباشند که بیش و معدود و در بیشتر مثال ها ، معدود مساحت ترین شبستان ها در معماری کشور ایران به شمار میروند. پوشش سقف این مسجدها، گاه با طاق میباشد و گاه تیرپوش انـد.

گنبدخانه
نوع دوم شبستان ها که، فضاهایی معمولاً چهارگوش میباشند که سقف آن ها گنبدی میباشد.

ردیف دار
نوع سوم نیز که کالا قرارگیری سقف بر قسمتی از مسجدهای گرانقدر با گروه ردیف ها میباشد که گاه این سقف طاقی و گاه نیز تخت میباشد.

مرکب
نهایتاً نوع چهارم، که کالا ادغام لااقل دو نوع از سه نوع پیش گفته اند. مسجدهایی که فضای عبادی آنان از یک شبستان مرکب تشکیل‌شده میباشد؛ به معنای گنبدخانه ای که در آمیختگی با نوع ردیف دار یا این که طنبی تاسیس شده است و پیوستگی فضایی آنان چنان آمیخته میباشد که عملاً تشكیل فضایی واحد را می‌دهند. براساس نظارت های پاره ای انجام شده بر مساجد تاریخی جمهوری اسلامی ایران، در ۹۵۲ مسجد تحقیق گردیده، ۶۱۹ مسجد تک شبستانی اند و مابقی بیش تر از یک شبستان دارا هستند که درمجموع، ۱۴۳۳ شبستان در کالبد همگی ی این مسجدها وجود دارااست.


تزیینات در شبستان مسجد
از قبل از ورود اسلام به جمهوری اسلامی ایران، مردمان این مرزو بوم عبادت گاه های خویش را تزئین می کردند و عملکرد خویش را بر این می گذاشتند که محل خلوت با خدای خود را به زیباترین صورت ممکن بسازند. پس از ورود اسلام به کشور‌ایران استعمال از تزئینات معماری در مسجدها ارتقاء پیدا کرد. یکی از زیباترین این موادسازنده هنر به کار گیری از کاشی مسجد بود، که هنوز هم جزء لاینفک زیبائی مسجد اهل ایران میباشد. رنگ سپید خط نوشته مذهبی بر روی رنگ لاجورد قضیه، نشانه از برد نوروروشنایی بر تیرگی دارااست.

بازدید : 41
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 زمان : 15:32

بارگاه حرم
براساس دو نوشته ی جانور در بقعه، تولید کننده تشریفات ترحیم مشهد ی بارگاه مدرس جواد دواتگری میباشد. نوشته اولیه بالای درِ ورودی بارگاه حکاکی گردیده و خالق آن را اینگونه معرفی نموده است:
بارگاه اولیاء چکان تاثیر مرحوم معلم جواد دواتگری مراغه سال ۱۳۶۰ خورشیدی
همینطور در تابلوی مو جود در بقعه که دربردارنده اشعاری از مدرس کریمی میباشد، درخصوص خالق بارگاه مهیا میباشد:
اینجانب ضرحی بر اولیاء چکانساختم همچو چادر ی زرتار
اینجانب جوادم دواتگری معروف
انتظار دعایم از زوار
در مه تیر برفتم از عالم
سیصدو شصت و یک فزون ز هزار
از «کریمی» بپرس تاریخم
وصل گشتم برحمت غفار

نصیب آقایان و خانم ها توسط دیوایدر شیشه ای و آلومینیومی غیروابسته گردیده‌است. کف گنبدخانه و دیوارهای داخلی تا سقف با سنگ مرمر سپید و سقف آن و لایه درونی گنبد با گچ اندود گردیده و از میانه گنبد، لوستر بزرگی بالای بارگاه آویخته گردیده‌است. گنبدخانه دارنده دو پنجره از نمای شرقی و دو پنجره در نمای غربی میباشد و ۲۱ پنجره خرد نیز در گریو گنبد درنظرگرفته شده که فروغ و روشنایی فضای داخلی مقبره از روش آنها تأمین می گردد.

گنبدخانه
در بخش جنوبی گنبدخانه، مسجد حضرت فاطمه ی زهرا (درود الله علیها) جای‌دارد. بعدها مسجد ۶×۱۶ متر میباشد و دارنده چهار پنجره در نمای جنوبی و یک پنجره در نمای شرقی میباشد و توسط ی کفشکن بانوان که در ضلع غربی قراردارد، به فضای صحن پیوند میخورد. در نصیب خانم ها قبری قراردارد که وابسته به بانی پل رود چکان میباشد.
در بخش شمالی گنبدخانه، مسجد امام حسین (علیه السلام) قراردارد و بعد ها آن ۸×۱۲ متر میباشد. مسجد خاطر گردیده دارنده سه پنجره رو به ضلع شرقی، سه پنجره و یک در ورودی رو به ضلع شمالی و در ضلع غربی دو در ورودی به چشم می‌خورد. یکی‌از این دو در به کفشکن آقایان گشوده می‌گردد و دیگری به آبدارخانه و محل استراحت خادمان.

نمای بیروین مقبره اندودی از سیمان دارااست و طول ازاره سنگی آن حدود ۳۰ سانتی متر میباشد. تراس در نمای غربی جای‌دارد و بنا ی آن از نوع بنا ی سقف میباشد. سنگینی سقف تراس روی یک ردیف آهنی جای‌دارد. اواسط حیاط یک اتاقک فلزی وجود داراست که از آن برای جواب گویی به سؤالات فقاهتی به کارگیری می گردد. درهای ورودی مقبره در نمای غربی درنظرگرفته شده میباشد.بام بعقه به طور شیروانی میباشد و لایه ی بیرونی گنبد با ورق های طلایی رنگ پوشانده گردیده‌است. بر بلندای گنبد، یک درفش سرخ رنگ نصب میباشد.
در جانب غربی بقاع، آرامستان روستای چکان جای‌دارد و کف صحن از سطح آرامستان به طول هفت پله ذیل خیس میباشد. صحن، پوششی از آسفالت داراست و چندین تنه درخت نارون کهنسال در صحن دیده میشود.

بازدید : 73
يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 زمان : 14:42

مناره مسجد جامع سمنان یکی منارهای تاریخی جمهوری تشریفات ترحیم مشهد اسلامی ایران وابسته به معماری اسلامی سلجوقیان به شمار می‌رود که در کناره شمال شرقی مسجد جامع قراردارد. طول این منار از سطح زمین ۳۱/۲۰ متر میباشد و از روی بام به طول ۲ متر کتیبه‌ای با طرح و نقش بسیار قشنگ از خشت و با خط کوفی تزئین شده است. این سازه دیرین‌ترین منار جنبان جمهوری اسلامی ایران می باشد در راس این منار محوری چوبی قراردارد که با حرکت دادن آن تک تک منار جنبش می‌نماید.

معماري مناره

مناره مسجد جامع سمنان در کناره شمال شرقي شبستان شمالي مسجد فارغ از سكو مستقيما روي زمين واقع شد‌ه‌است.
براي رسيدن به مدخل منار بايد از يك راهرو منكسر تنگ و كم ارتفاعي عبور كرد كه به وسیله خواجه ابوسعيد سمناني و خواجه نظام الدين بختيار سمناني در دورة پادشاه سنجر سلجوقي هنگام تاسیس شبستان سابق الذکر ایجاد شده است.
طول منار مسجد جامع سمنان را بين 5/31 تا 5/28 متر نوشته اند.
طول كلي منار 5/28 متر میباشد كه از اين طول 5/24 متر آن مشمول ميله منار تا انتهاي مقرنسها و قاعدتا مأذنه و 4 متر ديگر مشمول مأذنه و بخش فوقاني آن مي خواهد شد.
علي رغم طول زياد منار به دليل نهفته شدن حدود 5/7 متر از قسمت زيرين در بين شبستان و بناهاي همسایه، آن چنانكه بايد عظمت و طول بلند آن جلوه گر نيست.
نصیب تحتاني منار مسجد جامع سمنان تا نزديك كتيبه زيرين تقريبا استوانه اي میباشد و از آنجا به بالا به طور موزوني به هیبت مخروط ملايم در آمده تا زير مقرنسهاي مأذنه ادامه مي يابد.
مأذنه زيباي مناره مسجد جامع سمنان با واسطه دو رديف مقرنس لبریز كار بر فراز سازه قرار گرفته معماري اين مأذنه داراي سبك صفوي میباشد.
استقرار سقف تعالی هشت ضلعي با حاشیه هاي مضرس طرح دار بر فراز آن، از نفوذ باران به درون مأذنه و منار جلوگيري مي كند.
ادامه منار از مأذنه بیرون گردیده و به قپه كوچكي ختم مي خواهد شد.
قطر منار مسجد جامع سمنان در پائين 6/3 متر و در درون 09/2 متر میباشد.
ضخامت ديوار منار در پايين ترين نصیب 75 سانتيمتر مي باشد و متناسب با كم شدن قطر منار از پايين به بالا از قطر ديوار و دكل نيز كاسته گردیده بطوريكه در بخش انتهايي بدنه منار كه قطر آن به دستکم مي برسد تنگي گلويي حس نمي گردد.
پلكانهاي مارپيچي منار بر عكس عقربه هاي ساعت حول پایه آجري (دكل) پيچيده و تا قاعده مأذنه ادامه مي يابد.
پايه اين دكل به شكل مربع میباشد كه با آجرهايي به بعد ها 45 * 23 * 23 متر تشکیل شده و در قسمتهاي فوقاني به تدريج زواياي طرح مربع محو مي خواهد شد. تعداد پله ها حدود 91 عدد میباشد. اولين پله 36 سانتيمتر طول دارااست.
تزیینات مناره

بازدید : 189
دوشنبه 27 فروردين 1403 زمان : 12:45


امامزاده محمد و عبدالله (ع) شمیرانات

امامزاده محمد و عبدالله (ع) مرتبط با سدهٔ ۸ و ۹ که در شهرستان شمیرانات، نصیب تشریفات ترحیم مشهد لوسانات، روستای بوجان واقع گردیده و تیم تلوزیونی تنهایی لیلا در آن تاسیس شده است. عمر بنای حرم امامزاده محمد و عبدالله (ع) به عصر صفویه گشوده می‌شود. امامزاده محمد و عبدالله (ع) در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ تصویب ۱۰۳۸۳ به‌تیتر یک کدام از اثرها ملی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده میباشد. همسایه به‌این امام زاده سید محمد می‌گویند. بعدازظهر ها امامزاده محمد و عبدالله (ع) درحال حاضر و هوای زیبایی داراست.
بنای ساختمان مقبره متبرکه با مساحتی حدود ۲۰ متر مربع در فضایی به حجم حدود ۲۵۰۰ متر مربع درمنطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا میباشد. و یک سری درخت چنار سابق نیز در محل بقاع قراردارد. پلان سازه مربع صورت و سقف آن از باطن به طور مدور میباشد که در نصیب بالا به طور گچبری و دارنده طرح شمسه میباشد. زمین ها و موقوفات متعددی جزو در آمدهای این حرم میباشد.
نَسَب این دو امامزاده، طبق نوشته روی سنگ قبر، به امام زین العابدین می‌رسد. محمد و عبدالله بن هادی بن زین العابدین. البته آیت الله ضیاءالدین نجفی، این سیرتکامل بیان می نماید که «امامزاده محمد [و عبدالله ]، از نوادگان امام کاظم (علیه السلام) میباشد»
یه خرده فراتر از امام زاده، درون خیابان مسجد سقاخانه ای وجود داراست که آب بسیار خنکی از شیرهای آن روان میباشد.
این آستان در راس روستا، جنوب مسجد و غرب جاده ی ارتباطی لواسان خرد به بوجان و ناصرآباد قراردارد. وضعیت جغرافیایی آن: ۳۵ جايگاه و ۵۱ دقیقه و ۰/۵۴ ثانیه پهنا جغرافیایی و ۵۱ سکو و ۳۷ دقیقه و ۱/۲۳ ثانیه ارتفاع جغرافیایی میباشد که در طول ۱۹۸۵ متری سطح دریا جای دارد.
توالت این امام زاده در محوطه حیات جای‌دارد. خرد میباشد و به همین استدلال زنانه و مردانه ندارد.
همگی سکانس های سریال تنهایی لیلا در‌این امام زاده و روستای بوجان ایجاد شده است.
بعد از فیلم برداری فیلم تنهایی لیلا، اشخاص محلی و اهل یک محل روستا با زائران بد واکنش می نمایند.
روش دسترسی
مسیر خودروی فردی
از طهران به سمت لواسان جنبش فرمایید. پیش از میدان به سمت خیابان اسدیان بروید. این خیابان را تا آخر بروید. بعد از طی کردن حدود ۶ کلیومتر به روستای بوجان می رسید. همگی مسیر آسفالته میباشد.

بازدید : 103
يکشنبه 26 فروردين 1403 زمان : 14:50

آیا اسلام دین مدارا و تساهل است یا خشونت؟
از آیه 26 سوره احزاب[12] که درباره یهودان بنى تشریفات ترحیم مشهد قریظه وارداتی اینگونه برداشت نمى شود که تمامی تشریفات ترحیم مشهد مردان این موسسه قتل عام گردیده باشند. در شرایطی که «الَّذِینَ ظَـهَرُوهُم» را کسانى بدانیم که قول شکنى کرده، در مقابل مسلمان‌ها ایستادند، دو دسته کشته شده و اسیر فی مابین آنان بودند و مضمون‌ اینگونه خواهد شد که از دربین جنگجویان، گروهى را کشتید و گروهى را اسیر کردید. به عبارت دیگر، گروهى از مردان کشته و گروهى از وی اسیر شدند، خیر این که گروهى از بنى قریظه که مردان باشند کشته و تیم دیگر که زنان و فرزندانند اسیر شدند، زیرا ابتداى آیه درباره جنگجویان هست؛ لذا واژه «فریق» در هر دو شکل به مردان جنگ جو تعبیر و تفسیر مى شود.

این گزارش از حیث جمعیتى هم قابل تأمل جدى میباشد؛ چون این تعداد فرد بالغ (در بین هفتصد تا هشتصد) مى تواند بیان کنده جمعیتى حدود چهار هزار نفر باشد در حالى که‌این داده های عددی درباره ی بنى قریظه ـ که فقط یکى از گروههاى حاضر در یثربِ پنج هزار نفرى بودند ـ صحیح به حیث نمى برسد. جالب خیس آن که گفته مى شود بیشتر این جمعیت به دست دو نفر (على(علیه السلام) و زبیر بن عوام) کشته شدند! آیا این خبر براى بد جلوه دادن چهره امیرالمؤمنین جعل نشده میباشد؟

ـ مشکلات جانبى این حادثه چه‌طور قابل حل میباشد؟ جابجایی و زندانى کردن آن تمامی اسیر در منزل یک نفر، عمل ساده اى وجود ندارد. نگهداری از آن ها، تأمین طعام، احتمال فرار و گریز و ده ها خلل دیگر دراین باره متصور میباشد، همانگونه که اعدام صدها نفر در شهرى خرد مانند مدینه، مشکلات بهداشتى زیادى درپی داراست و مى تواند بیمارى هایى را پیشرفت دهد، ولى بیان کننده تاریخ نگاران به این مطالب دقت نداشته اند.

در صورتی‌که اینگونه کشتار بزرگى حقیقت داشت مشرکان و منافقان ساکت نمى نشستند و همانند ماجرا جنگیدن ابن جحش در ماه حرام، حریق زدن نخل ها و وصلت پیامبر با همسر پسرخوانده اش، سر و صدا به پا مى کردند و بیش تر از این داد و فریاد مى کردند.

خداوند متعال فرموده می‌باشد: «هیچ کس گناه دیگرى را به دوش نمى کشد.»[13] نبی آفریدگار هم در قول با مسیحیان نجران تأکید کرد که کسى به خیال جنایت دیگرى مجازات نمى شود. در اتفاق بنى قریظه، تنها یک‌سری نفر از بزرگان این قوم با مسلمان ها دشمنى کردند و سایر با این عمل مخالف بودند یا این که دست‌کم در پیمان شکنى دست نداشتند. کشتن هفتصد یا این که هشتصد بدن به خیال حرکت آن یک‌سری نفر، مخالف احکام اسلام است.

باید دقت داشت که هرچند تمامی تایخ نویسان این کشتار را نقل کرده اند، ولى ریشه آن به راویان قدیمی مانند ابن اسحاق و واقدى برمى گردد. یکى از دانشمندان معاصر با شک و تردید در گزارش هاى ابن اسحاق مى گوید: وی از یهودیان احادیث زیادى نقل کرده و به همین جهت مالک بن انس او‌را دجّال خوانده است. ابن حجر هم مى گوید که ابن اسحاق روایت غزوه هاى یهود را از بازماندگان این قوم گزارش نموده است؛[14] چنان که محمد بن کعب قرظى که در سلسله اسناد روایت بنى قریظه قراردارد، به روایت گویى آوازه دارد.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 55
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 497
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 4916
  • بازدید سال : 9065
  • بازدید کلی : 9872
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی