مراسم عزاداری و آداب رفتن به ختم
آدم موجودی اجتماعی و عاطفی میباشد و نیاز تشریفات ترحیم مشهد به دیگری برای نیازهای متفاوت،امری طبیعی در ساختار نظام مادی به شمار میرود. این نیاز به ویژه درزمانهای بحرانی و بروز مصیبت بسیار تشدید میگردد و بشر گاه چنان به دیگری نیاز پیدا مینماید که نوزادی به مامان. بعضیها با اقتدار درونی خویش می توانند وضعیت بحرانی را از راز بگذرانند، البته گشوده به امداد بقیه افراد نیازمندند، همچون کودکی که نو شیوه افتاده میباشد. در مصیبتها آدم با دقت به روحیه و روش مختلف خویش مستلزم امداد سایرافراد میباشد.
از این رو در حین فوت، قوم مجاورت در کنار خانواده متوفی میمانند و به تسلی دادن آنها مشغولند ولی می بایست نکاتی را در حیث داشت کهاین کنار هم بودن، کمک رسان باشد و باری بر دوش خانواده متوفی قرار ندهد.
کمپانی در مراسم عزا به اطمینان امامان
امام راستگو (ع)در مجلس گروهی عزا دار وارد شد و خطاب به آنها اظهار داشتند: آفریدگار، مصیبت وارداتی بر شمارا جبران فرموده، به جبران طاقت و تحملتان مشوق نیکی به شما داده و فرد متوفی را نیز در سایه عفووبخشش خود قرار دهد. بعد از مجلس بیرون شدند.
این ماجرا علامت میدهد که مراسم ترحیم بایستی به آسانی برگزار خواهد شد و تا جایی که ممکن میباشد از تکلف صاحبان عزا کاسته خواهد شد. صحیح وجود ندارد اشخاص مصیبت زده که مستلزم همدری و وقار روحی میباشند گرفتاری تهیه و تنظیم خوراک و پذیرایی از میهمانان را داشته باشند.! امام درست گو (ع) میفرماید: ”طعام میل کردن نزد مصیبت دیدگان از کردار و رفتار فرصت نادانی میباشد و سنت اسلامی آن میباشد که غذای آن ها از سوی بقیه افراد مهیا گردد، همانگونه که نبی(ص) درخصوص جعفر بن ابی طالب، اینگونه رفتاری را در پیش گرفت.
ترسیم قدیم برای کمپانی در مجلس ختم
ترسیم قدیم کشورایران نیز اینگونه بوده میباشد که تا هفت روز از منزل صاحب و مالک عزا دودی بلند نمی گردیده و قوم و قبیله و همسایگان برای آنان طعام می بردند و اذن می دادند آنها در خلوت و ادب به دلتنگی و سوگواری خویش برسند .
مراسم عزاداری و آداب رفتن به ختم
آدم موجودی اجتماعی و عاطفی میباشد و نیاز تشریفات ترحیم مشهد به دیگری برای نیازهای متفاوت،امری طبیعی در ساختار نظام مادی به شمار میرود. این نیاز به ویژه درزمانهای بحرانی و بروز مصیبت بسیار تشدید میگردد و بشر گاه چنان به دیگری نیاز پیدا مینماید که نوزادی به مامان. بعضیها با اقتدار درونی خویش می توانند وضعیت بحرانی را از راز بگذرانند، البته گشوده به امداد بقیه افراد نیازمندند، همچون کودکی که نو شیوه افتاده میباشد. در مصیبتها آدم با دقت به روحیه و روش مختلف خویش مستلزم امداد سایرافراد میباشد.
از این رو در حین فوت، قوم مجاورت در کنار خانواده متوفی میمانند و به تسلی دادن آنها مشغولند ولی می بایست نکاتی را در حیث داشت کهاین کنار هم بودن، کمک رسان باشد و باری بر دوش خانواده متوفی قرار ندهد.
کمپانی در مراسم عزا به اطمینان امامان
امام راستگو (ع)در مجلس گروهی عزا دار وارد شد و خطاب به آنها اظهار داشتند: آفریدگار، مصیبت وارداتی بر شمارا جبران فرموده، به جبران طاقت و تحملتان مشوق نیکی به شما داده و فرد متوفی را نیز در سایه عفووبخشش خود قرار دهد. بعد از مجلس بیرون شدند.
این ماجرا علامت میدهد که مراسم ترحیم بایستی به آسانی برگزار خواهد شد و تا جایی که ممکن میباشد از تکلف صاحبان عزا کاسته خواهد شد. صحیح وجود ندارد اشخاص مصیبت زده که مستلزم همدری و وقار روحی میباشند گرفتاری تهیه و تنظیم خوراک و پذیرایی از میهمانان را داشته باشند.! امام درست گو (ع) میفرماید: ”طعام میل کردن نزد مصیبت دیدگان از کردار و رفتار فرصت نادانی میباشد و سنت اسلامی آن میباشد که غذای آن ها از سوی بقیه افراد مهیا گردد، همانگونه که نبی(ص) درخصوص جعفر بن ابی طالب، اینگونه رفتاری را در پیش گرفت.
ترسیم قدیم برای کمپانی در مجلس ختم
ترسیم قدیم کشورایران نیز اینگونه بوده میباشد که تا هفت روز از منزل صاحب و مالک عزا دودی بلند نمی گردیده و قوم و قبیله و همسایگان برای آنان طعام می بردند و اذن می دادند آنها در خلوت و ادب به دلتنگی و سوگواری خویش برسند .