loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 62
دوشنبه 20 فروردين 1403 زمان : 13:15


این قسمت از شبستان در کنار آحاد زیبایی ها و معماری تشریفات ترحیم مشهد زیبایی که در ایجاد کرد ردیف ها و طاق ها، به فعالیت برده گردیده‌است، دارنده یک منبر 14 پله ای میباشد.
کالا پله های این منبر از سنگ مرمر میباشد که گفته می توان به مراد زیباکردن هرچه بیشتر این منبر به امر کریم و مهربان خان زند سنگ های مرمر این پله ها از مراغه به شیراز آوره گردیده‌است.
کاشی کاری مسجد وکیل در صحن و حیاط های شمالی و جنوبی خوشگل بوده و از هفت رنگ معرق در کاشی های صحن مسجد استعمال کرده اند.
مسـجد وکیل به دلایلی هم زیرا طول کمتـر و فقدان ارکان مرتفـع و غالبی زیرا گنبد منزل و مناره و به کارگیری از بافت از صمیم قلب خیس آجری عموم وارتر میباشد.
در مسجد وکیل شیراز اثری از گنبدخانه وجود ندارد. همگی چشـمه های شبستان مساوی می‌باشند و پوشش گنبدی شبستان تمامی بعدها مشـابهی دارا هستند. این نشانگر آن اسـت کـه تفاوت ارزشـی میان جایگاههای شبستان نیست و این فعالیت هم اندازه میباشد با ناپسندی مسافت و تفاوت فراوان منزلت و وضعیت شـاه نسبت به گردآوری عموم در نزد کریم و مهربان خان وكيل الرعايا و کوشش و میل وی در مجاورت خیس نمودن منزلت و وضعیت حکم کننده نسبت به گردآوری عموم.
فقدان مناره در مسجد وکیل و وجود تزیین ها و کاشی کاری های اندک سبب می شـده که مسجد خلال جواب به نیاز عملکردی خـود کمترین عرض‌اندام و اکران قدرت داشـته باشـد و فضای صمیمی تری را ساخت نماید.
هندسه و و تناسبات حکم کننده بر مسجد وکیل به طوری وجود ندارد که استفاده کننده را به سمت و سوی خاص بکشاند بلکه با تاکید بر داخل، راس و مرکزگرایی، شایسته ترین گوشه و کنار را برای سکون، متانت و اندیشه آماده میاورد.
الگوهای هندسی در نمای مسجد وکیل بر شالوده تقارن و تناسب جای دارد و کارکشته برگسترش در آحاد جهات و تصمیم به بیکران گری می باشند.
انواع هندسی جان دار در نمای مسجد وکیل شیراز به مثابه جنبه هایی از کثرت اخلاق آفریدگارند. استعمال از گونه های هندسی در معماری این مسجد با دقت به ماهیت هندسه برتجدید دور و بر می‌افزاید و تامل را به پرواز درمی آورد.
هندسه حیاط نسبت برتر ارتفاع به پهنا تراس، ورودی را دلباز و دردسترس قرار می‌دهد.
فضاهای خدماتی و ارتباطی در کنج ها و در دورترین نقطه از شالوده مرکزی مسجد وکیل جایابی شدند.
فضاهای خدماتی، بهداشتی، وضوخانه ها تا آن جا که ممکن میباشد از صحن مهم و ایوان مرکزی کنار کشیده گردیده و در حوالی درگاه ورودی و ایوان های فرعی و زمین های ناقص جایگزین گردیده، در‌این نظم و ادب هندسی آنچه که بیش تر از همگی به دیده می نشیند.
ایوانهای اساسی و شبستانهای عبادی میباشد و هندسه مهم هسته های فضایی در همکف مسجد وکیل همانند کعبه و مسجد النبی از مربع آغار گردیده که یک ضلع آن به سمت قبله میباشد.


این قسمت از شبستان در کنار آحاد زیبایی ها و معماری تشریفات ترحیم مشهد زیبایی که در ایجاد کرد ردیف ها و طاق ها، به فعالیت برده گردیده‌است، دارنده یک منبر 14 پله ای میباشد.
کالا پله های این منبر از سنگ مرمر میباشد که گفته می توان به مراد زیباکردن هرچه بیشتر این منبر به امر کریم و مهربان خان زند سنگ های مرمر این پله ها از مراغه به شیراز آوره گردیده‌است.
کاشی کاری مسجد وکیل در صحن و حیاط های شمالی و جنوبی خوشگل بوده و از هفت رنگ معرق در کاشی های صحن مسجد استعمال کرده اند.
مسـجد وکیل به دلایلی هم زیرا طول کمتـر و فقدان ارکان مرتفـع و غالبی زیرا گنبد منزل و مناره و به کارگیری از بافت از صمیم قلب خیس آجری عموم وارتر میباشد.
در مسجد وکیل شیراز اثری از گنبدخانه وجود ندارد. همگی چشـمه های شبستان مساوی می‌باشند و پوشش گنبدی شبستان تمامی بعدها مشـابهی دارا هستند. این نشانگر آن اسـت کـه تفاوت ارزشـی میان جایگاههای شبستان نیست و این فعالیت هم اندازه میباشد با ناپسندی مسافت و تفاوت فراوان منزلت و وضعیت شـاه نسبت به گردآوری عموم در نزد کریم و مهربان خان وكيل الرعايا و کوشش و میل وی در مجاورت خیس نمودن منزلت و وضعیت حکم کننده نسبت به گردآوری عموم.
فقدان مناره در مسجد وکیل و وجود تزیین ها و کاشی کاری های اندک سبب می شـده که مسجد خلال جواب به نیاز عملکردی خـود کمترین عرض‌اندام و اکران قدرت داشـته باشـد و فضای صمیمی تری را ساخت نماید.
هندسه و و تناسبات حکم کننده بر مسجد وکیل به طوری وجود ندارد که استفاده کننده را به سمت و سوی خاص بکشاند بلکه با تاکید بر داخل، راس و مرکزگرایی، شایسته ترین گوشه و کنار را برای سکون، متانت و اندیشه آماده میاورد.
الگوهای هندسی در نمای مسجد وکیل بر شالوده تقارن و تناسب جای دارد و کارکشته برگسترش در آحاد جهات و تصمیم به بیکران گری می باشند.
انواع هندسی جان دار در نمای مسجد وکیل شیراز به مثابه جنبه هایی از کثرت اخلاق آفریدگارند. استعمال از گونه های هندسی در معماری این مسجد با دقت به ماهیت هندسه برتجدید دور و بر می‌افزاید و تامل را به پرواز درمی آورد.
هندسه حیاط نسبت برتر ارتفاع به پهنا تراس، ورودی را دلباز و دردسترس قرار می‌دهد.
فضاهای خدماتی و ارتباطی در کنج ها و در دورترین نقطه از شالوده مرکزی مسجد وکیل جایابی شدند.
فضاهای خدماتی، بهداشتی، وضوخانه ها تا آن جا که ممکن میباشد از صحن مهم و ایوان مرکزی کنار کشیده گردیده و در حوالی درگاه ورودی و ایوان های فرعی و زمین های ناقص جایگزین گردیده، در‌این نظم و ادب هندسی آنچه که بیش تر از همگی به دیده می نشیند.
ایوانهای اساسی و شبستانهای عبادی میباشد و هندسه مهم هسته های فضایی در همکف مسجد وکیل همانند کعبه و مسجد النبی از مربع آغار گردیده که یک ضلع آن به سمت قبله میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 123
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 249
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 150
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 594
  • بازدید ماه : 1657
  • بازدید سال : 5806
  • بازدید کلی : 6613
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی