پیامبر خداوند (ص) در حديثي فرموده میباشد: اهل مسجد اشخاص با بركت و مرتب و از كژي و گمراهي ها محفوظو در تامین اند. افزون بر آن كه خير آن ها در بر طرف شدن مشكلات دنيوي عموم جامعه بالعيان مشاهده مي خواهد شد با مجموع وجود در حل گرفتاري هاي اشخاص مي تشریفات ترحیم مشهد كوشند آفریدگار به بركت وجود آنها عذاب و آسیب ها را كه در نتيجه برخي انجام ناشايست اشخاص جامعه پيش مي آيد از آنها برمي دارااست.
ويژگي ديگر اهل مسجد آن میباشد كه نسبت به اداي حقوق و دستمزد مسجد پيش گامند يعني همواره با اخلاص و نيت پاك در مسجد حاضر مي شوند، دستمزد همسايگان مسجد را ملاحظه مي كنند به آنان مزاحمت ايجاد نمي كنند، حق همسايگي مسجد را هم به نحو شايسته رعايت مي كنند و فارغ از عذروبهانه از حضور در مسجد سرباز نمي زنند، از عمارت مسجد چه از منش رسيدگي به سالم و زيبايي ظواهر و ساختمان مسجد و چه از طريق رونق بخشيدن به آبادني معنوي آن لحظه اي كوتاهي نمي كنند، و حفظ مي كنند كه اداره کارها مسجد صرفا در اختيار آدم هاي باتقوا و تقواپيشه باشد و به دست نااهلان نيفتد.
آداب و احكام مسجد
براي اينكه قیمت و احترام و همينطور كارآمدي مسجد در كمك به كمال يابي آدم ها نگهداری گردد در گروه رهنمودهاي قرآن كريم و روايات اهل بيت (ع) آداب و احكامي براي تمامی عموم به ويژه متوليان و رفت و آمدكنندگان به مساجد ذكر گردیدهاست كه قسمتي از اين آداب مرتبط با ساختن مسجد و قسمتي به ورد به مسجد و بخشي نيز مرتبط با باطن مسجد و بعضي هم به چگونگي خروج از مسجد مي باشد و مثلا آداب مسجد میباشد.
1 – احترام به مسجد: تمامی اشخاص موظفند كه احترام مسجد را محافظت كنند و از هر عملي كهب نوعي هتك حرمت آن به اکانت مي آيد خودداري كنند. ضرورت احترام به مسجد تا بدانجاست كه اولياي الهي امر داده اند در هنگام به گویش جاري كردن اسم مسجد رعايت احترام آن را بنمايند و از بكار بردن تعبيري كه با جایگاه والاي آن سازگاري ندارد پرهيز كنند.
و امام راست گو (ع) مي فرمايد: لعنت شده میباشد، لعنت شده میباشد، لعنت شده میباشد كسي كه مسجد را احترام نكند.
وقتي از آن حضرت درباره ی انگیزه بایستگی تكريم مسجد پرسيدند فرمود: از آن روي احترام مسجد موردنیاز میباشد كه مساجد منزل هاي معبود در روي زمين میباشند.
از مصاديق تكريم مسجد اين میباشد كه آن را از هر نوع آلودگي ها به دور كنند پروردگار تبارك و تعالي در قرآن مي فرمايد: به ابراهيم و اسماعيل امر داديم كه منزل منرا ....تطهير كنند.
اين عصمت اعم از عصمت و طهارت ظاهري و باطني میباشد لذا کلیه اشخاص موظفند هرگونه نجاست را از مسجد برطرف سازند فرق نمي كند اين آلودگي به وسیله خویش آنان عارض گردیده باشد يا ديگران.
2 – پاكيزه بودن در هنگام ورود به مسجد
به عنوان مثال احكام مسجد اين میباشد كه آدم در هنگام ورود به آن پاكيزه باشد. قرآن كريم مي فرمايد: در درحال حاضر مستي و جنب بودن كسي حق ندارد به مسجد باطن خواهد شد. محمد بن مسلم و زراره مي گويند به امام باقر (ع) پهنا كرديم: آيا زن حائض و جنب مي توانند باطن مسجد شوند؟ حضرت فرمود: نمي توانند مگر به نحو عبور كردن (از دري باطن گردیده و از در ديگر سوای توقف بیرون شوند) و ...
3 - خودداري از خريد و فروش در مسجد:
اجرا دادن خريد و فروش و نيز كارهاي كه جنبه شعل و رشته داراهستند مانند نجاري، آهنگري، و آرايش گري و ... در مسجد ممنوع میباشد. در حديثي از امام راست گو (ع) مي فرمايد: مساجد را مكان خريد و فروش قرار ندهيد.
4 – نهی کردن از گذرگاه قرار دادن مسجد:
برخي مساجد دو در دارا هستند بعضي از اشخاص براي رسيدن به محلي از مسجد تحت عنوان گذرگاه استعمال مي كردند از آنجا كه اين كار با عظمت و قداست مسجد سازگاري ندارد از اين كار ممانعت گردیده است پیامبر اكرم (ص) در اين باره مي فرمايد: مساجد را گذرگاه و رویکرد عبور قرار ندهيد مگر اين كه در هر توشه دو ركعت نماز تحيت مسجد در آن به جاي آوريد.
پیامبر خداوند (ص) در حديثي فرموده میباشد: اهل مسجد اشخاص با بركت و مرتب و از كژي و گمراهي ها محفوظو در تامین اند. افزون بر آن كه خير آن ها در بر طرف شدن مشكلات دنيوي عموم جامعه بالعيان مشاهده مي خواهد شد با مجموع وجود در حل گرفتاري هاي اشخاص مي تشریفات ترحیم مشهد كوشند آفریدگار به بركت وجود آنها عذاب و آسیب ها را كه در نتيجه برخي انجام ناشايست اشخاص جامعه پيش مي آيد از آنها برمي دارااست.
ويژگي ديگر اهل مسجد آن میباشد كه نسبت به اداي حقوق و دستمزد مسجد پيش گامند يعني همواره با اخلاص و نيت پاك در مسجد حاضر مي شوند، دستمزد همسايگان مسجد را ملاحظه مي كنند به آنان مزاحمت ايجاد نمي كنند، حق همسايگي مسجد را هم به نحو شايسته رعايت مي كنند و فارغ از عذروبهانه از حضور در مسجد سرباز نمي زنند، از عمارت مسجد چه از منش رسيدگي به سالم و زيبايي ظواهر و ساختمان مسجد و چه از طريق رونق بخشيدن به آبادني معنوي آن لحظه اي كوتاهي نمي كنند، و حفظ مي كنند كه اداره کارها مسجد صرفا در اختيار آدم هاي باتقوا و تقواپيشه باشد و به دست نااهلان نيفتد.
آداب و احكام مسجد
براي اينكه قیمت و احترام و همينطور كارآمدي مسجد در كمك به كمال يابي آدم ها نگهداری گردد در گروه رهنمودهاي قرآن كريم و روايات اهل بيت (ع) آداب و احكامي براي تمامی عموم به ويژه متوليان و رفت و آمدكنندگان به مساجد ذكر گردیدهاست كه قسمتي از اين آداب مرتبط با ساختن مسجد و قسمتي به ورد به مسجد و بخشي نيز مرتبط با باطن مسجد و بعضي هم به چگونگي خروج از مسجد مي باشد و مثلا آداب مسجد میباشد.
1 – احترام به مسجد: تمامی اشخاص موظفند كه احترام مسجد را محافظت كنند و از هر عملي كهب نوعي هتك حرمت آن به اکانت مي آيد خودداري كنند. ضرورت احترام به مسجد تا بدانجاست كه اولياي الهي امر داده اند در هنگام به گویش جاري كردن اسم مسجد رعايت احترام آن را بنمايند و از بكار بردن تعبيري كه با جایگاه والاي آن سازگاري ندارد پرهيز كنند.
و امام راست گو (ع) مي فرمايد: لعنت شده میباشد، لعنت شده میباشد، لعنت شده میباشد كسي كه مسجد را احترام نكند.
وقتي از آن حضرت درباره ی انگیزه بایستگی تكريم مسجد پرسيدند فرمود: از آن روي احترام مسجد موردنیاز میباشد كه مساجد منزل هاي معبود در روي زمين میباشند.
از مصاديق تكريم مسجد اين میباشد كه آن را از هر نوع آلودگي ها به دور كنند پروردگار تبارك و تعالي در قرآن مي فرمايد: به ابراهيم و اسماعيل امر داديم كه منزل منرا ....تطهير كنند.
اين عصمت اعم از عصمت و طهارت ظاهري و باطني میباشد لذا کلیه اشخاص موظفند هرگونه نجاست را از مسجد برطرف سازند فرق نمي كند اين آلودگي به وسیله خویش آنان عارض گردیده باشد يا ديگران.
2 – پاكيزه بودن در هنگام ورود به مسجد
به عنوان مثال احكام مسجد اين میباشد كه آدم در هنگام ورود به آن پاكيزه باشد. قرآن كريم مي فرمايد: در درحال حاضر مستي و جنب بودن كسي حق ندارد به مسجد باطن خواهد شد. محمد بن مسلم و زراره مي گويند به امام باقر (ع) پهنا كرديم: آيا زن حائض و جنب مي توانند باطن مسجد شوند؟ حضرت فرمود: نمي توانند مگر به نحو عبور كردن (از دري باطن گردیده و از در ديگر سوای توقف بیرون شوند) و ...
3 - خودداري از خريد و فروش در مسجد:
اجرا دادن خريد و فروش و نيز كارهاي كه جنبه شعل و رشته داراهستند مانند نجاري، آهنگري، و آرايش گري و ... در مسجد ممنوع میباشد. در حديثي از امام راست گو (ع) مي فرمايد: مساجد را مكان خريد و فروش قرار ندهيد.
4 – نهی کردن از گذرگاه قرار دادن مسجد:
برخي مساجد دو در دارا هستند بعضي از اشخاص براي رسيدن به محلي از مسجد تحت عنوان گذرگاه استعمال مي كردند از آنجا كه اين كار با عظمت و قداست مسجد سازگاري ندارد از اين كار ممانعت گردیده است پیامبر اكرم (ص) در اين باره مي فرمايد: مساجد را گذرگاه و رویکرد عبور قرار ندهيد مگر اين كه در هر توشه دو ركعت نماز تحيت مسجد در آن به جاي آوريد.