هنر کاشی کاری معقلی را می اقتدار تکمیل کننده تشریفات ترحیم مشهد امور و تزییناتی دانست که در گونه های نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به عمل گرفته میشود . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری به دور درج چینی بناها استعمال می شدهاست.
به کارگیری از هنر معقلی سازی که در اصل برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به شغل می رود ، بعد از پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که برای مثال اثر ها آن عصر میباشد ، وجود داشته و به تازگی نوسازی شدهاست
گره چینی :
در بخش اعظمی از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یک کدام از تزیینات پر کاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر اعتنا داشته و ضمن جنبه نورانیت و زیبایی آنان از زینت ستارگان تحت عنوان یکی علامت های آشکار خدا خاطر شدهاست.
در قرآن واژه شمس که از آیهها خدا میباشد ۳۳ توشه تکرار گردیده است . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه منتهی میگردند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پررنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از همگی زیبایی ، شکوه و راز و سر میباشد.
گچبری:
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا تحت عنوان یک هنر سنتی به کار گیری می شدهاست. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقاع دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی شود. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یک کدام از مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم موفقیت.
هنر کاشی کاری معقلی را می اقتدار تکمیل کننده تشریفات ترحیم مشهد امور و تزییناتی دانست که در گونه های نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به عمل گرفته میشود . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری به دور درج چینی بناها استعمال می شدهاست.
به کارگیری از هنر معقلی سازی که در اصل برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به شغل می رود ، بعد از پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که برای مثال اثر ها آن عصر میباشد ، وجود داشته و به تازگی نوسازی شدهاست
گره چینی :
در بخش اعظمی از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یک کدام از تزیینات پر کاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر اعتنا داشته و ضمن جنبه نورانیت و زیبایی آنان از زینت ستارگان تحت عنوان یکی علامت های آشکار خدا خاطر شدهاست.
در قرآن واژه شمس که از آیهها خدا میباشد ۳۳ توشه تکرار گردیده است . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه منتهی میگردند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پررنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از همگی زیبایی ، شکوه و راز و سر میباشد.
گچبری:
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا تحت عنوان یک هنر سنتی به کار گیری می شدهاست. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقاع دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی شود. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یک کدام از مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم موفقیت.