loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 65
سه شنبه 14 فروردين 1403 زمان : 12:43

در بین موادسازنده بنا ای معماری جمهوری اسلامی ایران تشریفات ترحیم مشهد به خصوص میدان های دارای شهرت کشور‌ایران عنصر تزئین التفات ویژه ای داشته میباشد. به دنبال به تزئینات سطح های عنصرها تاقی در میدان های شهری پرداخته شد‌ه‌است .

آجرکاری
با اعتنا به محدودیت استعمال از چوب و سنگ در کشور ایران، و خشت تحت عنوان عمده ترین نوع مصالح عنایت یافت؛ چندان که همه بناهای تاریخی و به عنوان مثال معماری میدان نمایانگر هنر گرانبها آجرکاری می باشند.

این هنر به طور ویژه در چهارچوب کلی و پیشانی بنا های تاقی قابل مشاهده میباشد.

چهارچوب تاق آجرچینی بی آلایش آجرکاری بی آلایش به صورت پهناور در تشکیل داد موادتشکیل دهنده تاقی در جداره ی میدان های دارای اسم و رسم کشور ایران اجراشده میباشد به این نحو که در تشکیل داد مبنا های قوس از طریق ی رگه چینی( افقی و روی هم) و در تیرهای فوقانی آن از نحوه هره چین (عمودی و در کنار هم) به کار گیری گردیده‌است.

آجرچینی گل انداز درین نوع نماسازی که پیشتر در بنا های تاقی بنا شده در محدوده جلوخان ها مشهود است؛ آجرها را چنان می چیدند که از ادغام آن‌ها گلهای هفت رجی، پنج جی و سه رجی به دست آید ، برای جلوه دست چین با سله گذاری (پیش دادن خشت) گل به دست آمده را از سطح دیوار غیروابسته می نمودند و یا این که با آجرهای رنگین آن را متمایز می کند.

در معماری میدان و در پیشانی تاق در پیشانی موادتشکیل دهنده تاقی ضمن دو سیرتکامل رگه چین و هره چین از شیوهی خفته وراسته(جناقی) نیز مستعمل میباشد. این تنوع آجرکاری در نمایان ترین نصیب عنصرها تاقی که در چیره میادین قابل مشاهده میباشد؛ به معمولی ترین صورت منجر زینت جداره ها میشود.

کاربندی
نقوش دکوری در پوسته سه آجل (کاربند) به صورت مقرنس، قانونی بندی و یزدی بندی در پوشش آسمانه های تالارها، فضای داخلی گنبدخانه ها و به طور نیم فعالیت در پوشش تاقها و ایوانها قابل رؤیت میباشد.

در بین موادسازنده بنا ای معماری جمهوری اسلامی ایران تشریفات ترحیم مشهد به خصوص میدان های دارای شهرت کشور‌ایران عنصر تزئین التفات ویژه ای داشته میباشد. به دنبال به تزئینات سطح های عنصرها تاقی در میدان های شهری پرداخته شد‌ه‌است .

آجرکاری
با اعتنا به محدودیت استعمال از چوب و سنگ در کشور ایران، و خشت تحت عنوان عمده ترین نوع مصالح عنایت یافت؛ چندان که همه بناهای تاریخی و به عنوان مثال معماری میدان نمایانگر هنر گرانبها آجرکاری می باشند.

این هنر به طور ویژه در چهارچوب کلی و پیشانی بنا های تاقی قابل مشاهده میباشد.

چهارچوب تاق آجرچینی بی آلایش آجرکاری بی آلایش به صورت پهناور در تشکیل داد موادتشکیل دهنده تاقی در جداره ی میدان های دارای اسم و رسم کشور ایران اجراشده میباشد به این نحو که در تشکیل داد مبنا های قوس از طریق ی رگه چینی( افقی و روی هم) و در تیرهای فوقانی آن از نحوه هره چین (عمودی و در کنار هم) به کار گیری گردیده‌است.

آجرچینی گل انداز درین نوع نماسازی که پیشتر در بنا های تاقی بنا شده در محدوده جلوخان ها مشهود است؛ آجرها را چنان می چیدند که از ادغام آن‌ها گلهای هفت رجی، پنج جی و سه رجی به دست آید ، برای جلوه دست چین با سله گذاری (پیش دادن خشت) گل به دست آمده را از سطح دیوار غیروابسته می نمودند و یا این که با آجرهای رنگین آن را متمایز می کند.

در معماری میدان و در پیشانی تاق در پیشانی موادتشکیل دهنده تاقی ضمن دو سیرتکامل رگه چین و هره چین از شیوهی خفته وراسته(جناقی) نیز مستعمل میباشد. این تنوع آجرکاری در نمایان ترین نصیب عنصرها تاقی که در چیره میادین قابل مشاهده میباشد؛ به معمولی ترین صورت منجر زینت جداره ها میشود.

کاربندی
نقوش دکوری در پوسته سه آجل (کاربند) به صورت مقرنس، قانونی بندی و یزدی بندی در پوشش آسمانه های تالارها، فضای داخلی گنبدخانه ها و به طور نیم فعالیت در پوشش تاقها و ایوانها قابل رؤیت میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 421
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 150
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 766
  • بازدید ماه : 1829
  • بازدید سال : 5978
  • بازدید کلی : 6785
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی