در آیین اسلام، فوت شده ها هم احترام داراهستند. نگاهی اجمالی به آخر و عاقبت میت از فرصت احتضار تا به مراسم تدفین و اجرا شب وحشت و… تمامی و تمامی حکایت از احترام خاص اسلام به مرده ها میباشد. دربین احکام دو نقطه نقطع ی عطف به چشم می خورد. در شرایطیکه یک شغل در بردارنده بالاترین مصلحت باشد تعبیروتفسیر به واجب میگردد و درحالتی که در نقطه مقابل باشد و متضمن مفسده، تفسیر به حرام می گردد. و ولی حکم اسلام درباره مرده ها به این شکل نقل شده میباشد :”غسل، کفن، نماز و دفن مسلمان درصورتی که چه دوازده امامی نباشد بر هر مکفی واجب میباشد و در شرایطی که برخی جاری ساختن دهند، از سایر افراد ساقط میشود و درصورتی که هیچ کس جاری ساختن ندهد، تشریفات ترحیم مشهد همگی معصیت کرده اند. “چهار شغل موردنیاز میباشد.
نخستین تنظیف و غسل میت میباشد که آرم از دقت ظریف اسلام به پاکیزگی و عصمت میباشد. خصوصیت آب هم نقل شده که می بایست منزه و غیر غصبی باشد سه توشه شستن، نوعی احترام میباشد به هر کس اولاً خدا اورا بالاترین عبد نامیده میباشد. دوم اینکه در صورتیکه او رکنی از خانواده بوده، جا ماندگان اورا با کمال محبت شستشو دهند. وی گرچه از جهان رفته البته عُلقه خویشی و محبت همچنان باقی میباشد. بعداز آن حنوط میباشد. حنوط یا این که خوشبو کردن قسمتهایی که به هنگام سجده روی زمین قرار می گرفته، نیز واجب میباشد. کهاین هم حکایت از خوش سلیقگی اسلام میباشد. یعنی مردن فرد به معنای آحاد شدن پرونده و مختومه بودن آن وجود ندارد. بعد از غسل وهله پوشاندن میت میباشد که در سه تکه پارچه منزه و حلال واجب میباشد او را بپوشانند. پوشش از نیازهای فطری انسان میباشد و این به نظر محافظت حرمت آدم ها میباشد. که تن وی برهنه و بی خرقه نماند حتی در شرایطی که که جان و روح ندارد. آنگاه بر پیکر تمیز مرحوم، نماز خوانده میشود. نمازی با پنج تکبیر که آرم از پنج وعده نمازهای یومیه داراست.
که تشییع کنندگان یار و همدم با البته میت به مکان آورده و لاشه را به سوی خوابگاه ابدی هم نشینی میکنند. یه خرده دیگر از مستحبات می باشد که روح آنان به ما می فهماند که از منویات اسلام آن میباشد که همین جسم از پایین خاک تندرست بماند و حتی ماجرا میباشد که کسی چهل سکو غسل آدینه را در روز آدینه در حدود زوال اعمال دهد، جسدش نمی پوسد و درباره بعضی از شهدا، منقول میباشد که جسم آن ها سلامت میباشد.
مانند حر بن یزید ریاحی که بعضا آن را چشم اند. و درباره برخی علماء ربانی هم منقول میباشد که جسم آن ها در قبر بعداز سالها سلامت مانده میباشد. و این مقاله که در روز قیامت معاد جسمانی هم می باشد و نظریه شیعه هم بر آن میباشد موید این میباشد که باقی ماندن جسم مدنظر اسلام میباشد. در اسلام باقی ماندن جسم ذیل خروارها خاک آن هم سوای تغذیه دنیوی،از ارزشها میباشد و حاکی از سالم روح مرحوم میباشد. اسلام برای مراسمتدفین تمدن و آداب خاصی دارااست حتی المقدور لاشه را بر روی دست حمل نمایند. چگونگی دفن مردان با زنان اندکی مختلف میباشد. به حیث اثرها تربیتی برای تشییع کنندگان میت را با ذکرهایی خاص تشییع می نمایند. حضور در آرامستان و دفن میت در اماکن خاص نیز از سایر اپلیکیشن های اسلام خاست.
در آیین اسلام، فوت شده ها هم احترام داراهستند. نگاهی اجمالی به آخر و عاقبت میت از فرصت احتضار تا به مراسم تدفین و اجرا شب وحشت و… تمامی و تمامی حکایت از احترام خاص اسلام به مرده ها میباشد. دربین احکام دو نقطه نقطع ی عطف به چشم می خورد. در شرایطیکه یک شغل در بردارنده بالاترین مصلحت باشد تعبیروتفسیر به واجب میگردد و درحالتی که در نقطه مقابل باشد و متضمن مفسده، تفسیر به حرام می گردد. و ولی حکم اسلام درباره مرده ها به این شکل نقل شده میباشد :”غسل، کفن، نماز و دفن مسلمان درصورتی که چه دوازده امامی نباشد بر هر مکفی واجب میباشد و در شرایطی که برخی جاری ساختن دهند، از سایر افراد ساقط میشود و درصورتی که هیچ کس جاری ساختن ندهد، تشریفات ترحیم مشهد همگی معصیت کرده اند. “چهار شغل موردنیاز میباشد.
نخستین تنظیف و غسل میت میباشد که آرم از دقت ظریف اسلام به پاکیزگی و عصمت میباشد. خصوصیت آب هم نقل شده که می بایست منزه و غیر غصبی باشد سه توشه شستن، نوعی احترام میباشد به هر کس اولاً خدا اورا بالاترین عبد نامیده میباشد. دوم اینکه در صورتیکه او رکنی از خانواده بوده، جا ماندگان اورا با کمال محبت شستشو دهند. وی گرچه از جهان رفته البته عُلقه خویشی و محبت همچنان باقی میباشد. بعداز آن حنوط میباشد. حنوط یا این که خوشبو کردن قسمتهایی که به هنگام سجده روی زمین قرار می گرفته، نیز واجب میباشد. کهاین هم حکایت از خوش سلیقگی اسلام میباشد. یعنی مردن فرد به معنای آحاد شدن پرونده و مختومه بودن آن وجود ندارد. بعد از غسل وهله پوشاندن میت میباشد که در سه تکه پارچه منزه و حلال واجب میباشد او را بپوشانند. پوشش از نیازهای فطری انسان میباشد و این به نظر محافظت حرمت آدم ها میباشد. که تن وی برهنه و بی خرقه نماند حتی در شرایطی که که جان و روح ندارد. آنگاه بر پیکر تمیز مرحوم، نماز خوانده میشود. نمازی با پنج تکبیر که آرم از پنج وعده نمازهای یومیه داراست.
که تشییع کنندگان یار و همدم با البته میت به مکان آورده و لاشه را به سوی خوابگاه ابدی هم نشینی میکنند. یه خرده دیگر از مستحبات می باشد که روح آنان به ما می فهماند که از منویات اسلام آن میباشد که همین جسم از پایین خاک تندرست بماند و حتی ماجرا میباشد که کسی چهل سکو غسل آدینه را در روز آدینه در حدود زوال اعمال دهد، جسدش نمی پوسد و درباره بعضی از شهدا، منقول میباشد که جسم آن ها سلامت میباشد.
مانند حر بن یزید ریاحی که بعضا آن را چشم اند. و درباره برخی علماء ربانی هم منقول میباشد که جسم آن ها در قبر بعداز سالها سلامت مانده میباشد. و این مقاله که در روز قیامت معاد جسمانی هم می باشد و نظریه شیعه هم بر آن میباشد موید این میباشد که باقی ماندن جسم مدنظر اسلام میباشد. در اسلام باقی ماندن جسم ذیل خروارها خاک آن هم سوای تغذیه دنیوی،از ارزشها میباشد و حاکی از سالم روح مرحوم میباشد. اسلام برای مراسمتدفین تمدن و آداب خاصی دارااست حتی المقدور لاشه را بر روی دست حمل نمایند. چگونگی دفن مردان با زنان اندکی مختلف میباشد. به حیث اثرها تربیتی برای تشییع کنندگان میت را با ذکرهایی خاص تشییع می نمایند. حضور در آرامستان و دفن میت در اماکن خاص نیز از سایر اپلیکیشن های اسلام خاست.