مسجد حکیم اصفهان یکیاز شاهکارهای تشریفات ترحیم مشهد معماری مسجد در جمهوری اسلامی ایران زمان صفوی میباشد، که به نحوه چهار ایوانی با آجرکاریهای بسیار متنوع سازه گردیده و دربردارنده کتیبه های خط بنایی متنوعی میباشد. معماری، آجرکاری، کاشی کاری، گره کشی و مخصوصا خط بنایی مسجد حکیم را می اقتدار در زمره شغل های بهتر عصر صفویه و آنگاه دانست.
تاریخچه مسجد حکیم
مسجد حکیم از مساجد اواخر زمان صفوی در ناحیه دیرین پدر الدشت اصفهان می باشد و بانی آن حکیم محمد داوود ملقب به تقربخان، دکتر پاد شاه عباس دوم و فرمانروا صفی بوده میباشد و بهاین باعث، مسجد به حکیم آوازه یافته میباشد. مسجد حکیم اصفهان در محله کهن جورجیر، در محل مسجدی از قرن چهارم پر اسم و رسم به مسجد جوءجوء یا این که جورجیر، که صاحببن عباد آن را سازه کرده بود، ساخته شد و مسجد جورجیر نیز نامیده گردیده است.
براساس کتیبه های مسجد، از معماران این سازه محمدعلیبن معلم علی بیک بنّا اصفهانی، از کاشی کاران آن میرزامحمد کاشی پز، و کتیبه نگار آن خوشنویس اسم آور قسم صفوی، محمدرضا امامی، بوده اند. اسم خوشنویس دیگری به اسم محمدباقر شیرازی نیز در یکیاز کتیبه ها به چشم میخورد.
معماری مسجد حکیم
بنای مسجد حکیم دارنده سردر شمالی، سردر شرقی، سردر غربی، صحن تعالی، شبستان پایین گنبد، شبستان جنوب شرقی، شبستان جنوب غربی، شبستان زمستانی ساخته شده میباشد.
مسجد حکیم با نقشهای نامنتظم، نزدیک به هشت هزار مترمربع حجم دارااست.
این سازه که مانند بخش اعظمی از بناهای زمان صفویه از خشت تاسیس شده است.
مسجد حکیم از نوع مساجد چهار ایوانی میباشد و سه ورودی مهم داراست.
هندسه کلی پلان مسجد حکیم بر مبنا مستطیل میباشد.
در درون مستطیل مرکزی اواسط دو مستطیل دیگر نیز قرار گرفته میباشد و یک مربع میان آنان که علامت اتحاد و یکپارچگی میباشد.
مثلث هـایی هـم در به دور فضاهای مستطیل صورت قرار گرفتند که علامت ایستادگی و توازن هستند.
صورت کلی نمای مسجد حکیم مستطیل میباشد.
این مستطیل خویش به مستطیل های کوچکتری تبدیل گردیده است که در طرفین قرار داراهستند و مشابه به هم میباشند و به طور افقی قرار گرفتند که متانت و تعادل را به اکران میگذارد.
مستطیل دیگری به طور عمودی در میانه قرار گرفته میباشد.
تقارن مو جود در نما مسجد حکیم اصفهان از خصوصیت هایبصری زیبای مسجد بهحساب میآید.
این نما از قوسهای زیادی تشکیلشده میباشد. اصلی ترین قوس جانور دراین نما در یک مستطیل عمودی اواسط محاط گردیدهاست.
توخـالی شـدن بعضا قوس ها درین نما، نمادی از احساس آزادی میباشد. تورفتگی قوس گرانقدر نما، نمادی از شم خشوع و توازن و بلند بودن ورقه مستطيل شكل وسـط نیـز، نمادی از صلابت، استقامت و استواری میباشد.
مسجد حکیم اصفهان یکیاز شاهکارهای تشریفات ترحیم مشهد معماری مسجد در جمهوری اسلامی ایران زمان صفوی میباشد، که به نحوه چهار ایوانی با آجرکاریهای بسیار متنوع سازه گردیده و دربردارنده کتیبه های خط بنایی متنوعی میباشد. معماری، آجرکاری، کاشی کاری، گره کشی و مخصوصا خط بنایی مسجد حکیم را می اقتدار در زمره شغل های بهتر عصر صفویه و آنگاه دانست.
تاریخچه مسجد حکیم
مسجد حکیم از مساجد اواخر زمان صفوی در ناحیه دیرین پدر الدشت اصفهان می باشد و بانی آن حکیم محمد داوود ملقب به تقربخان، دکتر پاد شاه عباس دوم و فرمانروا صفی بوده میباشد و بهاین باعث، مسجد به حکیم آوازه یافته میباشد. مسجد حکیم اصفهان در محله کهن جورجیر، در محل مسجدی از قرن چهارم پر اسم و رسم به مسجد جوءجوء یا این که جورجیر، که صاحببن عباد آن را سازه کرده بود، ساخته شد و مسجد جورجیر نیز نامیده گردیده است.
براساس کتیبه های مسجد، از معماران این سازه محمدعلیبن معلم علی بیک بنّا اصفهانی، از کاشی کاران آن میرزامحمد کاشی پز، و کتیبه نگار آن خوشنویس اسم آور قسم صفوی، محمدرضا امامی، بوده اند. اسم خوشنویس دیگری به اسم محمدباقر شیرازی نیز در یکیاز کتیبه ها به چشم میخورد.
معماری مسجد حکیم
بنای مسجد حکیم دارنده سردر شمالی، سردر شرقی، سردر غربی، صحن تعالی، شبستان پایین گنبد، شبستان جنوب شرقی، شبستان جنوب غربی، شبستان زمستانی ساخته شده میباشد.
مسجد حکیم با نقشهای نامنتظم، نزدیک به هشت هزار مترمربع حجم دارااست.
این سازه که مانند بخش اعظمی از بناهای زمان صفویه از خشت تاسیس شده است.
مسجد حکیم از نوع مساجد چهار ایوانی میباشد و سه ورودی مهم داراست.
هندسه کلی پلان مسجد حکیم بر مبنا مستطیل میباشد.
در درون مستطیل مرکزی اواسط دو مستطیل دیگر نیز قرار گرفته میباشد و یک مربع میان آنان که علامت اتحاد و یکپارچگی میباشد.
مثلث هـایی هـم در به دور فضاهای مستطیل صورت قرار گرفتند که علامت ایستادگی و توازن هستند.
صورت کلی نمای مسجد حکیم مستطیل میباشد.
این مستطیل خویش به مستطیل های کوچکتری تبدیل گردیده است که در طرفین قرار داراهستند و مشابه به هم میباشند و به طور افقی قرار گرفتند که متانت و تعادل را به اکران میگذارد.
مستطیل دیگری به طور عمودی در میانه قرار گرفته میباشد.
تقارن مو جود در نما مسجد حکیم اصفهان از خصوصیت هایبصری زیبای مسجد بهحساب میآید.
این نما از قوسهای زیادی تشکیلشده میباشد. اصلی ترین قوس جانور دراین نما در یک مستطیل عمودی اواسط محاط گردیدهاست.
توخـالی شـدن بعضا قوس ها درین نما، نمادی از احساس آزادی میباشد. تورفتگی قوس گرانقدر نما، نمادی از شم خشوع و توازن و بلند بودن ورقه مستطيل شكل وسـط نیـز، نمادی از صلابت، استقامت و استواری میباشد.