در سده اول هجری الگوی مسجد مدینه مورد تاسی معماران قرار می گرفت. این گزینه صرفا مشمول مناطقی بود که داعیه می گردد معماری نداشته اند خلا، بلکه معماران کشورهای جدید مسلمان گردیده نیز که تاریخ و تجربیاتی در ایجاد کرد سازه داشتند از آن تقلید کردند.
اولین مسجد در ایران
با ورود مسلمانها به جمهوری اسلامی ایران و آمدن همه ارزشهای تشریفات ترحیم مشهد راستین الهی بدین مملکت، تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره بهم جاری شد و برنامه ای نو برای معاش و حیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه پراکنده اهل ایران که سود منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده میباشد با پیام جدیدی که ارتش اسلام از مرزو بوم پیامبر خدا(ص) برای آن ها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خود گوش فرا می دهد و بعداز فرصت یه خرده جامعه اهل ایران به آیین نو روی می آورد.
احتیاج به فضاهای عبادی سیاسی نماز جماعت و آدینه مسلمانها را واداشت تا به ساختن اولی مساجد در جمهوری اسلامی ایران اسلامی مبادرت نمایند. جمعاًَ سیر دگرگونی مساجد در کشورایران از این تاریخ سه طرز زیر را طی می نماید:
الف- ساخت مساجد با مدل و مشی و نحوه مساجد اول مسلمانها در مرز و بوم ایالات متحده عربی.
ب- تبدیل و تغییر تحول اماکن مذهبی جاهلی و تجدید بنا آنان (در شکل قابلیت و امکان به طور معماری مساجد اسلامی)
ج- استارت جنبش مستقلانه معماری اسلامی.
مساجد در کشور ایران
دراین نکته شکی وجود ندارد که ایرانیان در همه آثار هنر و معماری پیش از اسلام خود، نوعی هنر و معماری متکی بر تجارب فنی بسیار گرانقدر و جداگانه از هنر و معماری راههای بیگانه را دارا بوده اند و به وسیله آنها انواع بها های فضایی را در طی خویش صورت داده اند. ولی با همگی این احوال معماران اهل ایران و مسلمان از فرصت ورود اسلام به کشورایران در ساخت فضاهای معمارانه با متد اهل ایران و با هدف الهی، دچار وقفه گردیده اند.
در سده اول هجری الگوی مسجد مدینه مورد تاسی معماران قرار می گرفت. این گزینه صرفا مشمول مناطقی بود که داعیه می گردد معماری نداشته اند خلا، بلکه معماران کشورهای جدید مسلمان گردیده نیز که تاریخ و تجربیاتی در ایجاد کرد سازه داشتند از آن تقلید کردند.
اولین مسجد در ایران
با ورود مسلمانها به جمهوری اسلامی ایران و آمدن همه ارزشهای تشریفات ترحیم مشهد راستین الهی بدین مملکت، تاروپود جامعه طبقاتی ساسانی یکباره بهم جاری شد و برنامه ای نو برای معاش و حیات آدمیان پی ریزی شد. جامعه پراکنده اهل ایران که سود منطقی اختلافات ادیان جاهلی بوده میباشد با پیام جدیدی که ارتش اسلام از مرزو بوم پیامبر خدا(ص) برای آن ها به ارمغان آورد به ندای فطرت خداپرستانه انسانی خود گوش فرا می دهد و بعداز فرصت یه خرده جامعه اهل ایران به آیین نو روی می آورد.
احتیاج به فضاهای عبادی سیاسی نماز جماعت و آدینه مسلمانها را واداشت تا به ساختن اولی مساجد در جمهوری اسلامی ایران اسلامی مبادرت نمایند. جمعاًَ سیر دگرگونی مساجد در کشورایران از این تاریخ سه طرز زیر را طی می نماید:
الف- ساخت مساجد با مدل و مشی و نحوه مساجد اول مسلمانها در مرز و بوم ایالات متحده عربی.
ب- تبدیل و تغییر تحول اماکن مذهبی جاهلی و تجدید بنا آنان (در شکل قابلیت و امکان به طور معماری مساجد اسلامی)
ج- استارت جنبش مستقلانه معماری اسلامی.
مساجد در کشور ایران
دراین نکته شکی وجود ندارد که ایرانیان در همه آثار هنر و معماری پیش از اسلام خود، نوعی هنر و معماری متکی بر تجارب فنی بسیار گرانقدر و جداگانه از هنر و معماری راههای بیگانه را دارا بوده اند و به وسیله آنها انواع بها های فضایی را در طی خویش صورت داده اند. ولی با همگی این احوال معماران اهل ایران و مسلمان از فرصت ورود اسلام به کشورایران در ساخت فضاهای معمارانه با متد اهل ایران و با هدف الهی، دچار وقفه گردیده اند.