loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 16
يکشنبه 21 اسفند 1401 زمان : 11:38

مملوکيان در ابراز اين عشق اغراق میکردند به طوري که تعدادی از بنيانگذاران و وقف کنندگان اين تأسيسات وصيت کردند پس از مرگ آنها‌را در جايی که ساخته و يا بازسازی کرده‌اند به خاک بسپارند و لذا در بسياری از اين تأسيسات و ابنيه اتاقی مخصوص بارگاه و مزار صاحب و مالک وقف ديده می‌شود که برای جاودانه ساختن ياد خويش ، نام ساختمان و يا مدرسه‌ای تشریفات ترحیم مشهد را به خود منتسب کرده است.

بدين ترتيب مسجدالاقصی به دانش گاه اسلامی معتبری تبديل گشت که گويای قدرت مسلمان ها در ابداع و آبادانی و پايه ريزی تمدنی بی نظير بود . مسجدالاقصی در طول حکومت عثمانی‌ها تا فرصت معاصر و قبل از اشغال ؛ رسالت علمی و دينی خود را ايفا کرد امّا نه درآن حدی که در دوران‌های پيشين بهره می‌جست.

و بدين گونه ايده و درنگ تقديس مقبره شريف در ميان مسلمانان شکل و تبلور يافت و تا به آن‌ جا رسيد که برخی از حجاج شام زيارت مسجدالاقصی و قبه الصخره را مبدأ مناسک حج (عمره و تمتع) و عزيمت به حجاز قرار دادند . اين تلقی تنها به حجاج بلاد شام محدود نمیشد بلکه حجاج ساير کشورهای اسلامی را مشتمل بر گشت . همين گزینه ايده مسافرت و زيستن در قدس را درپی داشت ، سفر مسلمانان شمال آفريقا به قدس که با اقامت و پاسداری از نماز در مسجدالاقصی اعمال گرفت خود بهترين گواه اين مدعاست . اين افراد ( مسلمانان ) همچنان در کنار ديگر برادران خود _ نوادگان صحابيون بزرگواری که به هنگام فتوحات اسلامی وارد اين منطقه شده بودند _ درقدس مقيم بوده و به فرمايشات رسول مکرم اسلام عمل کردند که فرموده اند:

طايفه ای از امت من دائماً به ياری حق شتابانند ، دشمن خود را مقهور می‌سازند ، مخالفانشان نمی‌توانند به آن‌ها آسيب برسانند و معطل امرالهی هستند . سؤال شد يا رسول الله اين طايفه کجايند ؟ ايشان پاسخ فرمودند ، در بيت المقدس و دور و اطراف آن.

مملوکيان در ابراز اين عشق اغراق میکردند به طوري که تعدادی از بنيانگذاران و وقف کنندگان اين تأسيسات وصيت کردند پس از مرگ آنها‌را در جايی که ساخته و يا بازسازی کرده‌اند به خاک بسپارند و لذا در بسياری از اين تأسيسات و ابنيه اتاقی مخصوص بارگاه و مزار صاحب و مالک وقف ديده می‌شود که برای جاودانه ساختن ياد خويش ، نام ساختمان و يا مدرسه‌ای تشریفات ترحیم مشهد را به خود منتسب کرده است.

بدين ترتيب مسجدالاقصی به دانش گاه اسلامی معتبری تبديل گشت که گويای قدرت مسلمان ها در ابداع و آبادانی و پايه ريزی تمدنی بی نظير بود . مسجدالاقصی در طول حکومت عثمانی‌ها تا فرصت معاصر و قبل از اشغال ؛ رسالت علمی و دينی خود را ايفا کرد امّا نه درآن حدی که در دوران‌های پيشين بهره می‌جست.

و بدين گونه ايده و درنگ تقديس مقبره شريف در ميان مسلمانان شکل و تبلور يافت و تا به آن‌ جا رسيد که برخی از حجاج شام زيارت مسجدالاقصی و قبه الصخره را مبدأ مناسک حج (عمره و تمتع) و عزيمت به حجاز قرار دادند . اين تلقی تنها به حجاج بلاد شام محدود نمیشد بلکه حجاج ساير کشورهای اسلامی را مشتمل بر گشت . همين گزینه ايده مسافرت و زيستن در قدس را درپی داشت ، سفر مسلمانان شمال آفريقا به قدس که با اقامت و پاسداری از نماز در مسجدالاقصی اعمال گرفت خود بهترين گواه اين مدعاست . اين افراد ( مسلمانان ) همچنان در کنار ديگر برادران خود _ نوادگان صحابيون بزرگواری که به هنگام فتوحات اسلامی وارد اين منطقه شده بودند _ درقدس مقيم بوده و به فرمايشات رسول مکرم اسلام عمل کردند که فرموده اند:

طايفه ای از امت من دائماً به ياری حق شتابانند ، دشمن خود را مقهور می‌سازند ، مخالفانشان نمی‌توانند به آن‌ها آسيب برسانند و معطل امرالهی هستند . سؤال شد يا رسول الله اين طايفه کجايند ؟ ايشان پاسخ فرمودند ، در بيت المقدس و دور و اطراف آن.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 128
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 105
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 497
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 106
  • بازدید ماه : 4966
  • بازدید سال : 9115
  • بازدید کلی : 9922
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی